II Liceum Ogólnokształcące im. Ks. Jana Twardowskiego w Oleśnicy

PROJEKT ERASMUS+ - ZAPOWIEDŹ WYJAZDU DO FRANCJI | WSPOMNIENIA Z FINLANDII

Mont Saint MichelPrzed nami ostatni etap projektu Erasmus+ "Woda jako dziedzictwo podlegające ochronie". W najbliższą niedzielę 12 uczniów oraz 3 opiekunów wyrusza do Kraju Loary we Francji. Celem jest miejscowość Laval. To ostatni akcent projektu, który rozpczął się w 2019 roku. O wrażeniach i postępach będziemy oczywiście informować na stronach szkoły oraz szkolnym fb. Poniżej przypominamy (w formie pamiętnika z podróży) pełen wrażeń październikowy pobyt w Finlandii.

 

Po prawie dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa wznowiona została realizacja międzynarodowego projektu wymiany młodzieży w ramach programu Erasmus+ pt. "Woda jako dziedzictwo podlegające ochronie". Udział w niej biorą oczywiście uczniowie II LO w Oleśnicy oraz Lycée d'Enseignement Général et Technologique Agricole z francuskiego Laval i fińskiego The Livia College z miejscowości Piikkiö niedaleko Turku. Grupa polska, licząca 12 uczniów, pod opieką trójki nauczycieli: p. J. Kwaśniewskiej, p. K. Jaworskiej – Dawidziuk i p. M. Swędzioła, 3 października 2021 roku zaczęła swoją przygodę z Finlandią (galerie zdjęć: 1. camera 2. camera).

Niedziela, 3 października rozpoczęła się bardzo wcześnie, bo już o godz. 3.45 wszyscy pakowali bagaże do busa, który odwiózł uczestników wymiany na lotnisko do Wrocławia. Po odprawie nastąpiło krótkie oczekiwanie i lot do Monachium, a po przesiadce - kolejny lot do Helsinek. Tu czekał już autobus fińskiego przewoźnika, który odwiózł grupę do akademika szkoły. Po powitaniu z opiekunami projektu ze strony fińskiej i zakwaterowaniu w pokojach, wszyscy po raz kolejny udali się w podróż, tym razem do położonego niedaleko miasteczka Parainen na posiłek i krótkie zwiedzanie. Duże wrażenie zrobił na nas, znajdujący się praktycznie w centrum miejscowości, kamieniołom wapienia, z którego pozyskuje się materiał do wyrobu cementu. Wieczór był czasem na zagospodarowanie się w przydzielonych pokojach, wymianę wrażeń po długim dniu i ciszę nocną. Późno w nocy przyjechała też grupa uczniów z Laval we Francji.

Zasadnicza praca w projekcie trzech grup: polskiej, fińskiej i francuskiej rozpoczęła się w poniedziałek, 4 października. Tuż po śniadaniu na szkolnej stołówce (do której można było wchodzić tylko bez obuwia), odbyło się oficjale powitanie przez Dyrektora szkoły oraz opiekunów projektu. Prezentowały się również międzynarodowe grupy projektowe, a językiem komunikacji był oczywiście j. angielski. Nasza młodzież zaprezentowała się wyśmienicie merytorycznie i wizerunkowo, występując w firmowych bluzach z nadrukiem nazwy szkoły. Tygodniowy program wizyty przedstawiła Charlotte Hagman – wykładowca w zakresie biologii wód. Po lunchu wykłady tematyczne przygotowane przez nauczycieli wprowadziły uczniów w zagadnienia związane z problemami wody na obszarze Finlandii oraz Bałtyku. Ich zwieńczeniem było utworzenie międzynarodowych: polsko – fińsko - francuskich grup uczniów, które rozpoczęły pracę w zespołach zadaniowych. Każdy z nich przygotował trójjęzyczny zestaw pomocy dydaktycznych, wykorzystywanych podczas kolejnych dni zajęć- m.in. nazwy roślin wodnych i związanych z torfowiskami, gatunki ryb słodkowodnych i organizmów planktonowych. Zwieńczeniem dnia było zwiedzanie rozległej bazy dydaktycznej szkoły, leżącej nad brzegiem morza i kształcącej w różnych zawodach związanych z hodowlą ryb i rybołówstwem.

Wtorek i środa ( 5 – 6 października) to dni zajęć terenowych pod czujnym okiem fińskich nauczycieli. Połowa mieszanych narodowościowo grup prowadziła swoje badania nad rzeką Aura, druga połowa w Parku narodowym Kurjenrahka.

Uczniowie pracujący nad rzeką, ubrani w wysokie wodery, sami musieli pobrać obiekty do badań: ryby i bezkręgowce. Wykorzystując specjalistyczny sprzęt: siatki i podbieraki, każdy z uczestników mógł samodzielnie doświadczyć trudów zbierania materiałów i obiektów do badań przyrodniczych. Złowione okazy ryb zostały następnie oznaczone pod względem gatunkowym, zmierzone i wypuszczone na wolność. Bezkręgowce posortowano na odpowiednie gromady i dopiero wówczas określano ich gatunek. Zarówno ryby jak i bezkręgowce to cenne bioindykatory umożliwiające ocenę czystości wód.

Druga część uczniów realizowała obserwacje w parku narodowym zlokalizowanym na obszarze rozległych torfowisk. Trasa ścieżki przyrodniczej liczyła kilka kilometrów, a ponieważ teren był podmokły i niebezpieczny, można się było poruszać tylko po specjalnych drewnianych kładkach. Podczas przejścia trasą dydaktyczną, uczniowie rozpoznawali występujące na torfowiskach rośliny, a przy okazji, brodząc w wodzie ( kalosze były ekwipunkiem obowiązkowym), zbierali dojrzałe o tej porze owoce żurawiny oraz borówki bagiennej. Razem z młodzieżą owoce tych krzewinek zbierały całe rodziny Finów – w tym kraju owoce leśne i grzyby można zbierać bez narażania się na mandat. Młodzi ludzie dowiedzieli się wiele o przystosowaniach mchów torfowców do gromadzenia wody, przebiegu procesów zarastania jezior i wpływie klimatu na powstawanie torfowisk.

Powrót do szkoły i obiadokolacja nie były ostatnim akcentem dnia. Młodzież czekała jeszcze wycieczka autokarowa do niedalekiego Turku ( po fińsku) Abo ( po szwedzku) – w tym rejonie Finlandii nazwy są dwujęzyczne. Podczas przejazdu ulicami tego malowniczego miasta, przewodnik przybliżył młodym ludziom jego historię i czasy współczesne, pokazał najciekawsze miejsca. Krótka przerwa (15 min!) umożliwiła odwiedzenie sklepu z Muminkami i zakup drobnych pamiątek.

Czwartek, 7 października rozpoczął się wcześniejszą pobudką i śniadaniem w związku z planowaną podróżą statkiem na wyspę Shelli, gdzie mieści się stacja badawcza Uniwersytetu w Turku. Punktualnie o godz. 8.00 cała międzynarodowa grupa weszła na pokład niewielkiego statku. Podróż Morzem Archipelagowym okazała się niezwykła. Ta część Morza Bałtyckiego bardziej przypomina ogromne jezioro w tysiącami wysp i wysepek. Nigdzie nie było widać piaszczystych plaż czy wydm znanych z polskiego wybrzeża, a brzegi porastały trzciny. Na wielu małych wysepkach stały domy, a przy nich niewielkie sauny, krótkie pomosty i małe łodzie motorowe. Po dwóch godzinach spędzonych na pokładzie statku, wszyscy przesiedli się na inny statek – badawczy. Z jego pokładu można było obserwować pływające lub odpoczywające na skałach foki szare, zbadać zasolenie morza i temperaturę na różnych głębokościach, pobrać próbki planktonu do badań i oceny ilości tlenu. Zebrany materiał badawczy został przewieziony na wyspę Shelli – następnego przystanku tego długiego, pełnego wrażeń dnia.

Po lunchu czekała na uczniów wycieczka krajoznawczo – turystyczna po tej niewielkiej wyspie. Okazało się, że dawniej była znana przede wszystkim ze zlokalizowanego na niej szpitala psychiatrycznego i sąsiedztwa z inną wysepką, na której umieszczano ludzi chorych na trąd. Oczywiście obecnie, oprócz ośrodka badawczego Uniwersytetu w Turku znajduje się tam hotel, restauracja i protestancki kościół.

Po powrocie do akademika- szybka obiadokolacja, przebranie w strój kąpielowy i atrakcja wieczoru – fińska sauna w ośrodku SPA. Każdy mógł doświadczyć zbawiennego wpływu gorącej pary wodnej, a następnie kąpieli w morzu lub basenie. Wrażenia bezcenne.

Ostatni dzień pobytu, piątek 10 października upłynął równie pracowicie jak wcześniejsze. Bezpośrednio po śniadaniu międzynarodowe grupy pracowały podczas warsztatów nad jednym z czterech tematów związanych z prowadzonymi badaniami i obserwacjami, przygotowując prezentację multimedialną. Każda z nich zawierała podsumowanie i propozycje międzynarodowych działań, które pomogą w ochronie zasobów wodnych przed ich degradacją ze strony człowieka. Efekty wspólnej pracy zostały przedstawione podczas podsumowania części fińskiej projektu w auli szkoły, a najlepsze prezentacje zostały nagrodzone brawami.

Wieczorem wspólna, uroczysta kolacja przy muzyce z tradycyjnymi fińskimi daniami, głównie rybnymi i wymiana wrażeń z pobytu w miłej atmosferze. Spotkanie zakończył mecz towarzyski w piłkę nożną na sali gimnastycznej. Późnym wieczorem młodzież i nauczyciele niechętnie wrócili do akademika, by się spakować i przygotować do powrotu.

Droga powrotna, chociaż trwała dosyć długo, też przyniosła sporo wrażeń. Ponieważ plan lotu zakładał długą przerwę w Monachium, grupa Erasmusa miała okazję zobaczyć centrum tego dużego niemieckiego miasta i podziwiać kolorowy, międzynarodowy tłum turystów, świętujący Oktoberfest.

Tydzień pobytu w Finlandii upłynął bardzo szybko. Był to niezapomniany czas poznawania fińskiej przyrody, ale również nawiązywania znajomości i przyjaźni z kolegami i koleżankami z Finlandii i Francji. Z doświadczeń kolejnej części projektu Erasmus wynosimy przekonanie, że zasoby wody słodkiej, niezbędnej do życia na Ziemi maleją za sprawą nieprzemyślanej gospodarki człowieka, ale wiemy również, że tylko człowiek jest w stanie tę sytuację zmienić. To wspólne dobro, które należy chronić, aby mogły z niego korzystać kolejne pokolenia. A jak wodę wykorzystywać ekonomicznie, by być w zgodzie z przyrodą? To zagadnienie ostatniej już części projektu Erasmus +, które będzie realizowane przez uczniów II LO na początku grudnia we Francji. Czekamy na nie z niecierpliwością.

Opiekun merytoryczny projektu

fot. https://www.tvp.pl/program-tv/mont-saint-michel-opactwo-na-skale/5d5d4abd7bed43850c1a3c9b

 

 
 
 
 
 
 
Najważniejsze bieżące projekty:   Współpracujemy między innymi z:   Hosting:  
erasmus1 ZSQUAD logo szkola z klasa 20
Podniesienie jakosci logo
 talenty
 
uniwersytet logo wroclaw PolitechnikaWroclawska Uniwersytet SWPS uniwersytet przyrodniczy wroclaw WyzszaSzkolaHumanistyczna   datanet aktualne  
inne    .  .  .  .   pozostali           Copyright© by II LO w Oleśnicy
.. . .  .  . . .   . . . . .