II Liceum Ogólnokształcące im. Ks. Jana Twardowskiego w Oleśnicy

II LO WE FRANCJI - DZIENNIK PROJEKTU ERASMUS+ Z WIZYTY W LAVAL

fra23 miniaturaMinął właśnie tydzień od momentu, gdy wróciliśmy z Francji, z ostatniego etapu projektu Erasmus+ realizowanego w naszej szkole od 2019 roku. Poniżej dziennik z podróży.

niedziela, 05.12.2021

Wyjazd do Francji, podobnie z resztą jak do Finlandii, rozpoczął się w momencie, gdy większość z nas marzyła raczej o kontynuacji sennej fazy REM, niż nawet najlepszej kawie czy podróży do samego Paryża. O 3:15 nad ranem zziębnięci, niewyspani i jakoś tak grudniowo rozleniwieni wpakowaliśmy się do busa, by wyruszyć do Laval. Tym razem trasa wiodła, a jakże by, przez Monachium (z francuska –sic! zwie się to déjà vu) do miasta miast czyli Paryża. camera

Mało parysko zrobiło się już na rogatkach Oleśnicy, kiedy zaczął sypać śnieg. Na lotnisku we Wrocławiu była to już regularna śnieżyca, która pod znakiem zapytania stawiała spokojny start samolotu. Na szczęście służby dały radę i z 45-minutowym opóźnieniem, które związane było z odladzaniem samolotu, wyfrunęliśmy do Niemiec. Potem był potwornie zakorkowany Paryż i prawie czterogodzinna podróż autobusem do Laval. Z Paryża warto odnotować jedynie nieplanowaną, ponad czterdziestominutową tułaczkę po lotnisku Charlesa de Gauell'a w poszukiwaniu autobusu oraz niemówiącego w żadnym, poza francuskim, języku kierowcy oraz gigantyczne korki. Paryskie, normalne, straszne. Koniec końców, udało się i wyczerpani dotarliśmy do Laval. O 19, jeśli ktoś chciałby zapytać. Cóż – podróże kształcą, są wspaniałe, ale mają swoją cenę i bywają męczące :-).

poniedziałek, 06.12.2021

Był to nasz pierwszy dzień po przylocie we francuskiej szkole znajdującej się w Laval. Śniadanie rozpoczęło się o godzinie 8. Mieliśmy do wyboru świeże bagietki, dżemy, sok pomarańczowy oraz płatki z mlekiem. Po śniadaniu spotkaliśmy się w jednej z sali lekcyjnych szkoły Lycée Agricole de Laval i zostaliśmy podzieleni na grupy. Każda grupa z osobnym przewodnikiem (których role pełnili francuscy uczniowie) zwiedzała kampus szkoły. Szkoły rolniczej. Zobaczyliśmy zatem hodowle świń, krów oraz owiec. Przedstawiona została nam również sala, pełna maszyn, w której uczniowie uczą się produkować jogurty, pasztety, lody.
O godzinie 12 zjedliśmy lunch, a zaraz po nim spakowaliśmy plecaki na dwa dni poza akademikiem. O 12:45 wyruszyliśmy w dwugodzinną drogę nad kanał Ille-et-Rance. Pogoda niestety zaczęła się psuć, ale mimo wszystko odbyliśmy 2 godzinny spacer z przewodniczką, dowiadując się wielu ciekawych rzeczy na temat tego obszaru w Bretanii.
Po skończonym spacerze autobusem dojechaliśmy do naszego miejsca zakwaterowania w Saint Malo, gdzie zostały nam przydzielone pokoje. Zjedliśmy kolację, a po niej francuscy uczniowie przedstawili prezentacje na temat gospodarowania, zużycia i ochrony wody we Francji. Tak zakończył się dla nas bardzo produktywny, pierwszy dzień projektu Erasmus+ we Francji.

wtorek, 07.12.2021

Wstaliśmy wcześnie rano, aby wyruszyć autobusem w drogę do Mont-Saint Michel. O godzinie 9 byliśmy już na miejscu. Gdy przyjechaliśmy, wody wokół wyspy było bardzo dużo lecz potem z powodu odpływu nie było jej prawie wcale. Zaczęliśmy zwiedzanie z przewodniczką, która opowiadała nam bardzo ciekawe historie i fakty na temat tamtego miejsca. Po 2-3 godzinach zwiedzania poszliśmy na lunch, a następnie, najedzeni, mieliśmy godzinę czasu wolnego aby kupić pamiątki lub napić się ciepłej herbaty. Po przerwie spotkaliśmy się z parą przewodników i ich psem, z którymi chodziliśmy po dnie morza, które było już po odpływie. Pod wpływem szybkiego ruchu piasek wyglądał jak ruszającą się galaretka. Niektórzy spróbowali nawet zanurzyć się aż prawie do pasa. Po powrocie do miejsca zbiórki zaczęła się burza i ulewa która trwała dosyć krótko. Po powrocie do miejsca pobytu osuszyliśmy się i poszliśmy na kolację ,po której obejrzeliśmy prezentację wykonaną przez gospodarzy. Następnie poszliśmy do swoich pokoi odpocząć ,żeby być gotowym na kolejny dzień.

środa, 08.12.2021

W środę, trzeciego dnia pobytu, po zjedzeniu śniadania w schronisku młodzieżowym w Saint Malo, pojechaliśmy autokarem do zapory i elektrowni pływowej La Rance - pierwszej i jednej z dwóch jedynych na świecie elektrowni wodnych wykorzystujących cykl przypływów i odpływów. Podczas zwiedzania przeznaczonej dla turystów części elektrowni, dowiedzieliśmy się o jej działaniu, historii i wpływie, jaki miała, i wciąż ma na środowisko. Następnie udaliśmy się z powrotem do Saint Malo, gdzie zjedliśmy obiad na stołówce w tamtejszej szkole. Po posiłku i krótkim spacerze dotarliśmy do bramy starego miasta Saint Malo, gdzie wzięliśmy udział w grze terenowej, polegającej na chodzeniu po okolicy w poszukiwaniu charakterystycznych miejsc i odpowiadaniu na dotyczące ich pytania. Niestety, od razu po rozpoczęciu gry, zepsuła się pogoda, a ulewa trwała przez następne kilka godzin. Po zakończeniu gry wróciliśmy do schroniska młodzieżowego, gdzie zjedliśmy kolację i spędziliśmy resztę dnia.

czwartek, 09.12.2021

Ten dzień zaczęliśmy wraz i innymi uczniami szkoły oraz uczestnikami projektu o godzinie 7:00 w towarzystwie tradycyjnych bagietek z dżemem, które były podawane na śniadanie.
Prosto po śniadaniu, około godziny 8:00, zebraliśmy się wspólnie w sali, gdzie fińscy uczniowie przedstawili zasoby wodne w okolicy Parainen oraz miasta Turku, a więc swoje lokalne dziedzictwo naturalne. Następnie przyszła kolej na Polskę, tutaj mogliśmy się pochwalić oraz przedstawić największe krajowe zbiorniki wodne tj. największe jezioro – Śniardwy, najgłębsze jezioro – Hańcza oraz najważniejsze polskie rzeki: Wisła, Odra i Warta.
Po zakończeniu prezentacji, dobraliśmy się w grupy, które funkcjonowały już przed dzień w Saint Malo podczas gry terenowej. W grupach mieliśmy za zadanie podsumować tydzień współpracy i przepracować po dwa tematy, więc podzieliliśmy się w nich na jeszcze mniejsze podgrupy. Pracowaliśmy razem przez ok. 2,5 godziny, po czym ok. 12:45 poszliśmy na lunch.
Szybko po lanchu zebraliśmy się do autobusu, którym pojechaliśmy do miejskiej oczyszczalni ścieków w Laval. Poznaliśmy, jak funkcjonuje taka instytucja. Około godziny 16:00 wróciliśmy do akademika, gdzie odpoczęliśmy chwilę, żeby później, około 18:00, móc nacieszyć oczy widokiem świątecznie oświetlonego Laval. Zrobiliśmy zdjęcia i wróciliśmy autobusem miejskim, cali przemoknięci od deszczu, do akademika. Poszliśmy prosto na stołówkę, żeby zjeść kolacje, na której zaserwowano nam tosty Po kolacji wróciliśmy do pokoi i tam spędziliśmy resztę wieczoru.

piątek, 10.12.2021

Zaraz po śniadaniu kontynuowaliśmy pracę nad naszymi prezentacjami rozpoczętymi poprzedniego dnia. Zaprezentowaliśmy wyniki naszej pracy, każda z międzynarodowych grup po dwie prezentacje – jedna w formie przewodnika turystycznego, a druga zawierająca wiedzę zdobytą podczas całego tygodnia. Następnie coś przyjemnego dla każdego uczestnika – wyniki gry terenowej i ciekawe prezenty od naszych gospodarzy. Nie pozostaliśmy dłużni i w formie małego upominku związanego z Oleśnicą podziękowaliśmy za zaangażowanie. Niestety, musiało nadejść oficjalne pożegnanie i zakończenie projektu, ale na pocieszenie udaliśmy się jeszcze na ciekawą wycieczkę po starym mieście w Laval z przewodnikiem. Po poznaniu historii i ciekawostek, mieliśmy sporo czasu wolnego i szansę na samodzielne odkrycie tego miejsca i oczywiście zaopatrzenie się w niezbędne pamiątki. Ostatnia obiadokolacja w towarzystwie uczniów szykujących się na zawody konne upłynęła w przyjaznej atmosferze i ostatecznie nadszedł czas na pakowanie walizek i wyspanie się przed podróżą powrotną.

sobota, 11.12.2021

A podróż powrotna, jak to mają do siebie wszystkie podróże powrotne, miała być szybka i bezbolesna. W odwrotnym kierunku do tej, którą mieliśmy za sobą w zeszłą niedzielę. Jedynym elementem, który wart jest wzmianki, jest fakt, że wyjechaliśmy z Laval z prawie godzinnym opóźnieniem. Nie chodziło tym razem o odladzanie samolotu (podróż była autobusowa a temperatury we Francji dalekie od zimowych), lecz o to, że... ktoś o nas chyba zapomniał i musieliśmy interweniować u gospodarzy. Do Paryża wracaliśmy z Finami. Potem już tylko Monachium i zimowy Wrocław. O godzinie 00:30 zameldowaliśmy się w punkcie wyjścia czyli przed salą sportową MOKiS w Oleśnicy. To wszystko . Cała podróż relacjonowana była przez nas w wersji fotograficznej na szkolnym facebooku. Wszystkim, którym relacja umknęła, podsyłamy linka do galerii zdjęć.
Dziś pozostaje nam ocenić cały projekt, przemyśleć, co po nim w nas zostało (i to najważniejsze z zadań) oraz zastanowić się nad kontynuacją projektów unijnych w naszej szkole. Trzymajcie kciuki!

Najważniejsze bieżące projekty:   Współpracujemy między innymi z:   Hosting:
erasmus1 ZSQUAD logo szkola z klasa 20
Podniesienie jakosci logo
 talenty

uniwersytet logo wroclaw PolitechnikaWroclawska Uniwersytet SWPS uniwersytet przyrodniczy wroclaw WyzszaSzkolaHumanistyczna   datanet aktualne
inne    .  .  .  .   pozostali           Copyright© by II LO w Oleśnicy
.. . .  .  . . .   . . . . .